We bekijken hoe Atelier IJmeer in zijn drie jaar duurend
onderzoek goede plannen smeedde.
vervolg
'Zij waren de eersten . . .'
Stad op of nabij Pampus is niet nieuw. Lees verder.
In de jaren 1980 verscheen IJburg opnieuw op de
tekentafel om aan de stijgende vraag naar woningen in en
rond Amsterdam te kunnen voldoen. Maar zij waren hun tijd
ver vooruit.
*Zie ondermeer de uitgave van den
Broek en Bakema 1948-1988 Architectuur en stedenbouw van NAi
Uitgevers. 1965
Op de foto (rechts onderaan) van de eerste maquette (v.d.
Broek en Bakema) zien we rechts bovenin in de baai een ronde
stip, dat is Pampus.
Het zou een woon-werkstad worden voor 100.000 woningen en
voor ruim 350.000 mensen. Van den Broek en Bakema hadden
metrobanen, hoogbouw en monorails aan laten rukken om de
verbinding met Amsterdam zo soepel mogelijk te laten
verlopen.
De situatieschets van Van den Broek en Bakema geeft
een situatie van stedelijke omgeving weer, dat niet meer in
deze tijd past, gelieve dan ook terug te gaan in de tijd
toen het ontwerp het daglicht zag, heel bijzonder!
Pampus na de oorlog.
Pampus vanuit de lucht.
Klik voor
vergroting.
|
Atelier IJmeer 2030+
Amsterdam - IJmeer - Almere
Teun
Koolhaas, Ellen Marcusse
en Kees Bentvelsen legden in een dik boek hun bevindingen
vast voor het ontwikkelen van een strategisch plan voor
woningbouw + ontsluiting van Almere.
- De komende dertig jaar verdubbelt de bevolking van
Almere en daar dient vroegtijdig op te worden gereageerd.
Almere Stad heeft met het nieuwe winkelcentrum (2007)
duidelijk gekozen voor het water (Weerwater). Het is nu
de bedoeling dat aan de westkant er een nieuwe kern
ontstaat in en rondom het water van het IJmeer en
Markermeer.
-
- Maritieme woonmilieus kunnen prachtig samengaan met
een versterking van de natuur zo blijkt uit deze plannen.
Die overigens in eerste instantie door Almere werden
gestart en die daarna gezamenlijk met Amsterdam werden
opgezet. Uitgave van sept 2006. Drie jaar lang werden
ontwerpen onder de loep genomen voor de ontwikkeling van
de westkant van Almere. In het boek (een bijzonder goede
uitgave van 010 publicers) werden de bevindingen van al
dat onderzoek en het ontwerpproces vastgelegd.
-
-
- De Zuiderzeewerken verdienen een vervolg en steun van
de bewindsvoerders, provincie en alle betrokken
instanties. Dr. Lely had bij de aanleg van de afsluitdijk
ook te maken met forse kritiek en tegenwerking, maar het
heeft hem er nimmer van weerhouden om door te zetten. We
zoeken een nieuwe Dr. Lely met durf en
uithoudingsvermogen.
-
- Het voordeel van die kritiek is geweest dat de
afsluitdijk uiteindelijk meer dan een meter hoger is
geworden dan aanvankelijk door de ingenieurs was
berekend. En gezien de zeespiegelstijging is dat mooi
meegenomen.
-
- Honderden prachtige foto's sieren dit boekwerk van
Atelier IJmeer en iedereen die interesse toont voor dit
onderwerp wordt het van harte aanbevolen.
-
- In het midden onder Amsterdam met het IJ
en IJmeer. De rode draad is de nieuw te bouwen verbinding
tussen Flevoland en NoordHolland. Midden bovenin de
nieuwe westkant van Almere.
Klik voor
vergroting.
- Maquettefoto's, plattegronden, ontwerpschetsen en de
luchtopnamen maken het tot een document. Net zoals de
eerste ontwerpen die door de architecten van den Broek en
Bakema (* zie linker kolom) werden gemaakt voor IJburg
(we tekenen 1964 ....)
-
- Van den Broek en Bakema, zij
waren de eersten!
-
- Van den Broek en Bakema.
-
vervolg
|