3. 

We bekijken hoe Atelier IJmeer in zijn drie jaar duurend onderzoek goede plannen smeedde.

 

vervolg

'Zij waren de eersten . . .'

 

Stad op of nabij Pampus is niet nieuw. Lees verder.

In de jaren 1980 verscheen IJburg opnieuw op de tekentafel om aan de stijgende vraag naar woningen in en rond Amsterdam te kunnen voldoen. Maar zij waren hun tijd ver vooruit.

 

 


*Zie ondermeer de uitgave van den Broek en Bakema 1948-1988 Architectuur en stedenbouw van NAi Uitgevers. 1965


 

Op de foto (rechts onderaan) van de eerste maquette (v.d. Broek en Bakema) zien we rechts bovenin in de baai een ronde stip, dat is Pampus.

 

Het zou een woon-werkstad worden voor 100.000 woningen en voor ruim 350.000 mensen. Van den Broek en Bakema hadden metrobanen, hoogbouw en monorails aan laten rukken om de verbinding met Amsterdam zo soepel mogelijk te laten verlopen.

 

 

De situatieschets van Van den Broek en Bakema geeft een situatie van stedelijke omgeving weer, dat niet meer in deze tijd past, gelieve dan ook terug te gaan in de tijd toen het ontwerp het daglicht zag, heel bijzonder!

 

 

Pampus na de oorlog.

 

Pampus vanuit de lucht. Klik voor vergroting.

Atelier IJmeer 2030+

Amsterdam - IJmeer - Almere

Teun Koolhaas, Ellen Marcusse en Kees Bentvelsen legden in een dik boek hun bevindingen vast voor het ontwikkelen van een strategisch plan voor woningbouw + ontsluiting van Almere.

De komende dertig jaar verdubbelt de bevolking van Almere en daar dient vroegtijdig op te worden gereageerd. Almere Stad heeft met het nieuwe winkelcentrum (2007) duidelijk gekozen voor het water (Weerwater). Het is nu de bedoeling dat aan de westkant er een nieuwe kern ontstaat in en rondom het water van het IJmeer en Markermeer.
 
Maritieme woonmilieus kunnen prachtig samengaan met een versterking van de natuur zo blijkt uit deze plannen. Die overigens in eerste instantie door Almere werden gestart en die daarna gezamenlijk met Amsterdam werden opgezet. Uitgave van sept 2006. Drie jaar lang werden ontwerpen onder de loep genomen voor de ontwikkeling van de westkant van Almere. In het boek (een bijzonder goede uitgave van 010 publicers) werden de bevindingen van al dat onderzoek en het ontwerpproces vastgelegd.
 
 
De Zuiderzeewerken verdienen een vervolg en steun van de bewindsvoerders, provincie en alle betrokken instanties. Dr. Lely had bij de aanleg van de afsluitdijk ook te maken met forse kritiek en tegenwerking, maar het heeft hem er nimmer van weerhouden om door te zetten. We zoeken een nieuwe Dr. Lely met durf en uithoudingsvermogen.
 
Het voordeel van die kritiek is geweest dat de afsluitdijk uiteindelijk meer dan een meter hoger is geworden dan aanvankelijk door de ingenieurs was berekend. En gezien de zeespiegelstijging is dat mooi meegenomen.
 
Honderden prachtige foto's sieren dit boekwerk van Atelier IJmeer en iedereen die interesse toont voor dit onderwerp wordt het van harte aanbevolen.
 
In het midden onder Amsterdam met het IJ en IJmeer. De rode draad is de nieuw te bouwen verbinding tussen Flevoland en NoordHolland. Midden bovenin de nieuwe westkant van Almere. Klik voor vergroting.

 

Maquettefoto's, plattegronden, ontwerpschetsen en de luchtopnamen maken het tot een document. Net zoals de eerste ontwerpen die door de architecten van den Broek en Bakema (* zie linker kolom) werden gemaakt voor IJburg (we tekenen 1964 ....)
 
Van den Broek en Bakema, zij waren de eersten!
 
Van den Broek en Bakema.
 

vervolg

Ontwerp maquette van den Broek en Bakema, 1964. Links Amsterdam, rechts onder Muiden, rechts in de baai het eiland Pampus. (plan werd niet gerealiseerd)

 

© Alfazet, Huizen, Nederland