vervolg
De groene lobby is
een belangrijk aspect bij het maken van plannen, maar ook
het Rijk, de Provincie, belangengroepen (scheepvaart,
pleziervaart, visserij) en vogel liefhebbers en natuur
liefhebbers zullen elk aan bod moeten komen. Ook het
waterbeheer, overstromings risico's en de zandwinning moeten
onder de loep worden genomen.
Atelier IJmeer heeft al een goede aanzet gegeven
in deze richting.
Vogeleilanden aan de horizon.
Klik voor
vergroten.
Ook bij de aanleg van de eerste fase van IJburg
werd felle tegenstand geboden door tegenstanders. Ondanks
dat het project doorgang vond is er wel degelijk geluisterd
naar al deze argumenten.
Zo werd het Diemerpark aangelegd en werd er goed
gekeken naar de verhouding tussen land en water en naar de
weidsheid van het IJmeer. Goede infrastructuur deed het
aantal auto's ook behoorlijk verminderen.
IJBURG en ALMERE een goed beleid!
Het vasthoudende opdrachtgeverschap van het
megaproject IJburg kan wellicht worden overgebracht
naar Almere voor het ontwikkelen van de vaste verbinding en
Almere stad in het water.
|
Brug en uitbreiding van Almere en Lelystad richting
water, natuur en milieu problematiek
-
- In de Gooi en Eemlander van dinsdag 20
maart 2007 verscheen een artikel met de
kop:
-
"Waterstad in IJmeer is
rampzalig idee"
-
- Er zijn altijd felle voor- en tegenstanders van
een aanpassing, een wijziging of een uitbreiding. Ten
tijde van het maken van de plannen voor de afsluitdijk
(bouw startte in 1927) werd door één man
succesvol actie gevoerd, hij schreef boeken, brochures en
wist voor elkaar te krijgen dat de plannen werden
aangepast. Ze werden gelukkig niet stopgezet.
- Het is zaak om daar bij het maken van de plannen
goed naar te kijken, naar te luisteren en de argumenten
goed te laten doordringen.
- Klik voor vergroten
Nieuwe natuur geeft
meerwaarde aan projecten.
- Het is in Nederland nog steeds zo dat een
bijzonder plantje of een bijzondere salamander of mier
een compleet bedrijventerrein kan lam leggen, waarbij
investeringen van miljoenen in een week teniet gedaan
kunnen worden. De zin of onzin is daarvan niet altijd
duidelijk. Ook de noodzakelijke uitbreiding van
Almere in het water plus de
ontsluiting met een rail en verkeersader zal van te voren
op veel tegenstand kunnen rekenen. Er dient een werkmodel
te worden ontwikkeld waarlangs kan worden gewerkt
inclusief een tijdlijn.
- Thilde Kuit schrijft in het artikel
dat de ramp met het water in New Orleans nog vers in het
geheugen ligt. Zij vindt dat er geen kubieke meter water
kan worden onttrokken aan het Markermeer en IJmeer om
daar voor de noodzakelijke uitbreiding te zorgen en voor
de infrastructuur. "Het IJmeer verandert soms
in een gevaarlijke furie tijdens een zware
storm". Ze wil het fileprobleem als eerste
speerpunt opgelost zien, boven de urgentie van
woningbouw, maar geeft daar geen concrete voorbeelden
bij.
vervolg
|