8. Kritiek en weerstand 

vervolg

De groene lobby is een belangrijk aspect bij het maken van plannen, maar ook het Rijk, de Provincie, belangengroepen (scheepvaart, pleziervaart, visserij) en vogel liefhebbers en natuur liefhebbers zullen elk aan bod moeten komen. Ook het waterbeheer, overstromings risico's en de zandwinning moeten onder de loep worden genomen.

Atelier IJmeer heeft al een goede aanzet gegeven in deze richting.

 

Vogeleilanden aan de horizon. Klik voor vergroten.

 

 

Ook bij de aanleg van de eerste fase van IJburg werd felle tegenstand geboden door tegenstanders. Ondanks dat het project doorgang vond is er wel degelijk geluisterd naar al deze argumenten.

Zo werd het Diemerpark aangelegd en werd er goed gekeken naar de verhouding tussen land en water en naar de weidsheid van het IJmeer. Goede infrastructuur deed het aantal auto's ook behoorlijk verminderen.

 

IJBURG en ALMERE een goed beleid!

Het vasthoudende opdrachtgeverschap van het megaproject IJburg kan wellicht worden overgebracht naar Almere voor het ontwikkelen van de vaste verbinding en Almere stad in het water.

Brug en uitbreiding van Almere en Lelystad richting water, natuur en milieu problematiek

 
In de Gooi en Eemlander van dinsdag 20 maart 2007 verscheen een artikel met de kop:
 

"Waterstad in IJmeer is rampzalig idee"

 
Er zijn altijd felle voor- en tegenstanders van een aanpassing, een wijziging of een uitbreiding. Ten tijde van het maken van de plannen voor de afsluitdijk (bouw startte in 1927) werd door één man succesvol actie gevoerd, hij schreef boeken, brochures en wist voor elkaar te krijgen dat de plannen werden aangepast. Ze werden gelukkig niet stopgezet.

 

Het is zaak om daar bij het maken van de plannen goed naar te kijken, naar te luisteren en de argumenten goed te laten doordringen.

 

Klik voor vergroten Nieuwe natuur geeft meerwaarde aan projecten.

 

Het is in Nederland nog steeds zo dat een bijzonder plantje of een bijzondere salamander of mier een compleet bedrijventerrein kan lam leggen, waarbij investeringen van miljoenen in een week teniet gedaan kunnen worden. De zin of onzin is daarvan niet altijd duidelijk. Ook de noodzakelijke uitbreiding van Almere in het water plus de ontsluiting met een rail en verkeersader zal van te voren op veel tegenstand kunnen rekenen. Er dient een werkmodel te worden ontwikkeld waarlangs kan worden gewerkt inclusief een tijdlijn.

 

 

Thilde Kuit schrijft in het artikel dat de ramp met het water in New Orleans nog vers in het geheugen ligt. Zij vindt dat er geen kubieke meter water kan worden onttrokken aan het Markermeer en IJmeer om daar voor de noodzakelijke uitbreiding te zorgen en voor de infrastructuur. "Het IJmeer verandert soms in een gevaarlijke furie tijdens een zware storm". Ze wil het fileprobleem als eerste speerpunt opgelost zien, boven de urgentie van woningbouw, maar geeft daar geen concrete voorbeelden bij.

 

vervolg

© Alfazet, Huizen, Nederland