Slimline
Markerwaar
Markerwaard ontwerpen
Met het ontwerp van de Slimline Markerwaard door
Studio Alfazet. Welke gepubliceerd werd met schriftelijke
toestemming in de buitenlandse uitgave van de Grote
Bosatlas.
Al vele decenia tekenen landschapsarchitecten en
stedebouwkundigen de Markerwaard op de kaart van Nederland
er bij. Gewoon omdat deze polder in het gehele plan van
Wieringermeer, Noordoostpolder en Flevoland hoort. (Plan van
ing. C. LELY) Maar op een of andere manier werd de
uitvoering telkens uitgesteld. Met het Slimline-plan van
Studio Alfazet worden nieuwe
gezichtspunten naar voren gebracht.
Eén van de vele ontwerpen van
de Markerwaard. Toegespitst op nieuwe landbouwgebieden en
verbindingen tussen Lelystad, Almere en de
Randstad. Let op de geschetste wegen! Er blijft
weinig water over voor buffering, natuur en recreatie. De
veiligheid is gewaarborgd.
Ontwerp uit 1985
Wederom te weinig oppervlakte voor de
overblijvende randmeren. Waterland en de Zuiderzeehavens
houden onvoldoende over. Buffering van water is onvoldoende.
Verder heeft de maker van dit plan vergeten dat de
infrastructuur moet aansluiten op de verbindingslijnen
Randstad, Lelystad en Almere.
Het is alsof het
eiland geheel in zich zelf is opgesloten. Eenheid zonder
samenhang.
1985: het kabinet
Lubbers I besloot voor
inpoldering. Maar er
moest nog een kleine evaluatieronde worden uitgevoerd
over bestemming, aanleg, tijdpad en financiering. De Raad
voor Waterstaat werd om advies gevraagd. Na vele plannen
en ideeën trok de regering vijf jaar later in 1990
de stop eruit en zag af van verdere inpoldering . .
.
Men ging over tot de orde van
de dag en in 1994 werd in het
Streekplan
uitgegaan van een groot zoetwatergebied: het Markermeer.
En in december 2000 herhaalde dat zich met de
Vijfde Nota
Ruimtelijke Ordening.
Daar staat letterlijk dat de inpoldering komt te
vervallen 'om de huidige kwaliteit van het IJmeer te
bewaren. Onder voorwaarden worden kleinschalige
buitendijkse stedelijke ontwikkelingen toegestaan (alleen
bij Almere en Lelystad).' 180º ommezwaai: de
inpolderingsplannen verdwenen in de
archiefkast.
- 1999: Eilandverbindingen in
het Markermeer. S. Wever,
provinciale studie.
- De enige verbinding is die van een
doorgetrokken A27 richting noord-west.
- De eilanden zwemmen los rond in het
Markermeer.
-
MEERWAARDE
- Onderstaand plan werd
in 2007 door Studio
Alfazet ontwikkeld en gaat
uit van behoud van natuur en wateroppervlakte /
waterberging.
-
De Slimline
uitvoering van
de
Markerwaard
- Slimline
Markerwaard © Studio Alfazet
- Gepubliceerd door de
buitenlandse uitgave van de Grote
Bosatlas.
-
- Het nieuwe Markermeer is kleiner en
efficiënter, met behoud en uitbreiding van natuur en
bereikbaarheid. Met behoud van zo veel mogelijk
recreatie(water)gebied en waterbuffering. De veiligheid
gezien de zeespiegelstijging kan ook worden aangescherpt.
er kunnen nieuwe jachthavens en recreatiegebieden worden
ontwikkeld.
-
-
Bovenaan het Noordervliegveld met
overslaghaven voor o.m. containervervoer per boot en
trein. Gestippeld naar beneden de snelle
railverbinding met parallel eraan de autosnelweg met
aansluiting op Randstad bij de verkeersaders A1 en
A9.
-
Horizontaal in het geel de nieuwe
verkeersweg Lelystad - Purmerend. Daarmee worden
Purmerend en Lelystad de twee spillen in het nieuwe
plan met vergrote bereikbaarheid. Voor Amsterdam
Noord, Zaandam en de hele regio een enorme
stimulans.
-
Gestippeld in
het rood vanaf Lelystad omhoog de nog
steeds noodzakelijke Zuiderzeelijn naar
Groningen. Plaats deze terug op de agenda (nov. 2007
afgeblazen) en bewaar het gereserveerde geld voor
deze, ook door het noorden, zo gewilde
verbinding.
-
- Drie eilanden vormen de Markerwaard.
©
Alfazet.
-
-
- Presentatie eind november
2007 op het Gemeentehuis van Almere van de 'superbus',
een snelle busvervoer verbinding van Amsterdam naar
Groningen / Leeuwarden via de Flevopolders. Connection
maakte deze opblaasbus als
voorbeeld.
© Alfazet, Huizen
NH
Klik
voor een vergroting
Lelystad werd ontworpen met de gedachte dat de
Markerwaard snel daarna zou worden aangelegd. Maar dat bleef
uit en Lelystad kwam in de knel te zitten. De richting van
de assen bij het ontwerp van Lelystad werden gedraaid, maar
de infrastructuur bleef met het probleem van ontsluiting
worstelen. Er werd naar de ontwerper en diens ontwerpen
geluisterd.
Den Haag schroefde vervolgens het aantal
nieuwbouwwoningen terug en gaf de voorkeur aan Almere
Stad om snel uit te breiden. Met deze Nieuwe
Markerwaard plus de verstedelijking bij Pampus
Haven (Almere Pampus) en de snelle verbindingen (rail-
en autoverkeer) met de Randstad komen er nieuwe
mogelijkheden voor dit gebied in zicht. Maar ook Purmerend,
Zaandam en Amsterdam Noord krijgen een nieuwe stimulans. En
het probleem van luchtcorridors, geluidsnormen enderg. wordt
bij de nieuwe luchthaven verzacht.
De drie 'Meerwaarde' eilanden in beeld
© Alfazet, Huizen
NH
- Goede
beroepsvaartverbindingen
- Blijven gehandhaafd. Zowel
langs Pampus Haven parallel aan de Oostvaardersdijk
richting Lelystad als via de richting Marken richting
Enkhuizen. De licht gele verkeersweg naar Purmerend kan
op een aantal punten voorzien worden van een aquaduct /
sluis en of boogbruggen op Rijnhoogte. Verstandig is om
op een punt een beweegbare constructie te maken. Indien
voor sluizen wordt gekozen is er automatisch een nieuw
gebied afgebakend ter beveiliging van het land ten zuiden
van de dijk. Dat kan een forse besparing op de
dijkhoogten en beveiligingen elders opleveren. Hetzelfde
geldt voor de snelle rail- en verkeersweg verbinding
(rood gestippeld) met de Randstad. Donker geel = start-
en landingsbanen luchthaven.
-
- Goede
waterrecreatiemogelijkheden
- Er komen een aantal nieuwe
jachthavens in dit waterrijke gebied met de mogelijkheid
om vanaf Marken middendoor te steken richting
Oostvaardersplassen Lelystad, het nieuwe randmeer langs
de Oostvaardersdijk. Vanaf het onderste eiland loopt er
een vaart omhoog naar Pampus Oog en verder naar
Markermidden en het vliegveld. De railverbinding en
verkeersweg richting IJburg kan op een aantal punten met
voldoende hoogte worden gekruist. Markeroog is de
vaarverbinding tussen het huidige Markermeer en de nieuw
ontstane randmeren bij de Oostvaardersdijk. De bekende
'Zuiderzee' havens blijven onaangetast en blijven een
wijds uitzicht overhouden.
-
- Hoogwaardige
natuurgebieden
- Een aantal kleine eilanden
vormen natuurgebieden die aansluiten bij de bestaande
gebieden zoals de Oostvaardersplassen, Diemer vijfhoek,
Lepelaarsplassen en het Waterland aan de overzijde. Ook
op de eilanden zullen gebieden worden gereserveerd voor
de natuur. En voor de recreatie in de natuur. Nabij
IJburg in de nieuwe plannen voor de eilanden kan een
nieuw eiland worden opgenomen dat specifiek voor de
natuur wordt ingericht.
-
- Goede extra
landbouwgrond
- In totaal omvatten de drie
eilanden een gebied van ca. 71% van dat van de
Noordoostpolder. Een deel zal stedelijk worden ingedeeld
(in de buurt van Almere en de Randstad) met groene
corridors. Ook naast Lelystad zijn er mogelijkheden. Aan
de bovenzijde zijn bedrijventerreinen gepland met de
lucht- en waterhaven.
-
- Goede
woongelegenheid
- Om aan de groei en de steeds
nijpender infrastructuur van Flevoland tegemoet te komen
wordt Almere Pampus, Markermidden en in het water bij
Lelystad nieuwe stedelijke gebieden gesitueerd. Deze
kunnen volgens het 'cradle tot cradle' principe
worden ontwikkeld.
© Alfazet, Huizen
NH
Het middelste eiland meet ca. 22l.640 ha. het onderste
is de kleinste met 3.414 ha.
Aan de zuidpunt wordt de snelle railverbinding en de
4-baans verkeersweg bij de A1 en A9 aangesloten (tussen
IJburg Haveneiland en de Diemer centrale). Middels de
Hogering verkeersweg bij Almere Stad en Almere Pampus
is de Randstad nu ook op deze wijze te bereiken. Een
ontlasting van het al decenia voortslepende knelpunt bij de
Hollandse brug. Een verbreding van de
A6 en een verdubbeling van de Hollandse brug zal de nadruk
blijven leggen op dit knelpunt, verspreiding en betere
infrastructuur is een voorwaarde voor een evenwichtig
verkeersbeleid.
Aansluiting op de Randstad
Onderstaand het volledige plangebied bij IJburg (acht
eilanden totaal ca. 400 ha. kaart is van 1999-2000), de
doorgaande weg en tramverbinding gaan middendoor, maar is op
de kaart verlengd naar de Diermerzeedijk en steekt daar
zelfs het Amsterdam Rijnkanaal over. De verbinding naar de
Markerwaard zal verdiept worden uitgevoerd in de buurt van
de nieuwe eilanden aan de zuidzijde, waardoor het zicht op
het water vrij blijft.
Bovenzijde nieuwe Markerwaard, Urker Noordervliegveld
en haven
© Alfazet, Huizen NH
Het bovenste eiland meet ca. 5.930
ha.
Noordervliegveld
- Deze Urker luchthaven is geen concurrent van het
Lelystad airport. Het is een aanvulling, waarbij
samen met Schiphol tot een adequaat plan kan worden
gekomen om de schadelijke invloeden van vliegverkeer zo
veel mogelijk te beperken, zonder afbreuk te doen aan de
economische aspecten.
-
- De verwachting is dat het luchtverkeer nog verder zal
toenemen, waardoor een extra luchthaven met vrije
aanvliegroute over het water een enorm pluspunt is. De
Noorder luchthaven is direct gekoppeld aan
railververvoer, het vervoer per weg en met de
beroepsvaart met eigen haven. De luchthaven is onder
allerlei windrichtingen aan te vliegen waarbij de
geluidscontouren over het water komen te liggen. Daarmee
wordt het al meer dan tien jaren durende probleem van
Schiphol samen met de aanvulling van Lelystad airport
opgelost. Rood gestippeld is de snelle railverbinding met
parallel daaraan de vierbaans verkeersweg. Tientallen
jaren is er in de provincie 'geleefd' met het idee van
een extra luchthaven in de Markerwaard. Lelystad airport
kan daar over meepraten, de ontwikkelingen daar gingen te
langzaam. Maar de Markerwaard kwam er nog steeds niet en
daarmee ook de infrastructuur en de luchthaven niet.
-
- De zwarte verkeersader is de bestaande
Markerwaarddijk N302. Links Enkhuizen. Rechts
onder het nieuw te ontwikkelen woongebied aan het water
nabij Lelystad Haven. De groene eilanden zijn
natuurgebieden.
-
-
- In fases uit te
voeren
fase
1: Onderste eiland
Almere Pampus, stedelijk gebied
- - verkeersweg met de Hoge
Ring Almere Stad en A1-A9
- aanleg van een of meer
havengebieden
fase
2: Aanleg middelste
eiland Markermidden
- - aanleg van spoorverbinding
Almere Pampus - Markermidden
- dam verkeersweg Purmerend -
Lelystad
- aanleg agrarische gebieden
met vaarten
- doortrekken verkeersweg
Almere Pampus omhoog Markerwaarddijk
fase
3: Aanleg eiland boven
de Markerwaarddijk
- - aanleg waterhaven
- doortrekken verkeersweg en
spoorverbinding Markermidden
- aanleg
luchthaven
-
© ontwerp
Alfazet, Huizen NH
Meerwaarde door goede
infrastructuur.
-
-
vervolg deel 2
-
-
Menu Markerwaard
-
-
omhoog
-
-
eerste hoofdmenu
|
Afbeelding: "De Noordvleugel", het
beheersgebied van provincie en gemeenten. Het zou een
Metropoolregio worden.
Als
landschapsarchitect, ontwerper of als tuinarchitect
zult u het liefst met de hand tekenen. Het
organische karakter van aquarel, verf, krijt of
viltstiften is ongekend. De rijkdom aan kleuren en
verlooptinten geweldig.
Het
ontwikkelen van een ontwerp gebeurt dan ook het
beste met de hand, omdat het proces grof en snel
kan gebeuren om de gedachten te
focussen.
Maar
in de uitwerkingsfase (het idee heeft zich
ontwikkeld) is het een ander verhaal. Het idee moet
worden gevisualiseerd, met foto's, presentatie(s),
moodboards, alternatieven en filmpjes. Of via een
internetsite.
En
onvermijdelijk komt de tijd dat er grote of kleine
veranderingen moeten worden doorgevoerd en dan is
een programma in het voordeel. Het bespaard u
véél tijd.
De
handgetekende schetsen samen met de programma
presentaties kunnen prima in het
presentatieprogramma LayOut worden samen-gevoegd
tot een geheel.
Nadere
informatie treft u aan bij onze internetsite's of
per E-mail naar info@alfazet.nl
|
IJmeer berichten op internet geeft een goed
overzicht van wat er allemaal in deze regio
gebeurt.
www.zeeburgnieuws.nl
|
naar
boven
menu Markerwaard
In de uitgave 'Land en Water' kunt u alles op uw
gemak lezen over de ontwikkeling van Nederland
gedurende vele eeuwen. Inpolderingen, dijken,
overstromingen etc.
|
De eerste proefpolder was die van Andijk
met zijn bescheiden 40 hectare. In 1924 werd door
een studiecommissie verslag uitgebracht., het bleek
wenselijk voordat de Wieringermeer zou worden
drooggemalen (20.000 ha) om ervaringen op te
doen.
In 1925 werd besloten voor Andijk als eerste
proefpolder en in 1926 begon met de aanleg. In 1927
viel deze droog.
Onderzoeken:
Ontwatering, ontzilting, bodemrijping,
microbiologie, gewassenkeuze, bemesting,
grondbewerking en alles wat daarmee samenhangt.
Maar ook met de keuze van de opbouw van dijken. Dat
bleek achteraf een goede leerschool! Een dijk zakte
elke keer weg door verkeerde ondergrond en
verkeerde bouwmaterialen.
|
De Wieringermeer
werd op het eind van de oorlog door de bezetters
letterlijk opgeblazen. De polder liep onder water.
De verwoesting was enorm.
Maar de Wieringermeer zou opnieuw, ondanks de
zeer grote tegenslag, worden droog-gemalen. De
gaten in de dijk werden gedicht en de gemalen en
door de Canadezen aangerukte waterpompen zorgden
voor de tweede keer dat het droog werd.
Dr. ir. Ringers, minister van Openbare Werken
schreef:
"Onverwoestbaar is onze wil tot
bouwen!"
|
menu Markerwaard
|