Studie (3-2b) Almere -
IJmeer
Een brug te ver . .
.
. . . de Hollandse
brug
-
- augustus - september
2007
- Na veel touwtrekwerk tussen de gemeenten Naarden en
Muiden is er dan toch eindelijk schot gekomen in het
maken van een noodoplossing voor de ontsluiting van
Flevoland richting de Randstad. De gemeentes hebben het
hele project maanden vertraagd. Ook de
bouwvakvakanties van Rijkswaterstaat (er is overal wel
prioriteit aan te geven) hebben aan de aanleg van de
toevoerroutes naar de tijdelijke pont geen goed gedaan.
In de besprekingen met de gedupeerde ondernemers en
particulieren op het gemeentehuis in Almere werd daar
liever niet over gesproken. "Alles werd voortvarend
ter hand genomen", zo was de stelling. Daarbij geheel
aan het feit voorbijgaand, dat pontoniers in tijden van
nood binnen een dag een noodbrug kunnen maken. Waarom
werden deze niet snel ingezet?
- Direct na de aankondiging van eind augustus 2007 als
datum waarop de pont zou gaan varen werd er al weer
geschoven, het zou nu half september worden.
- Op 15 september ging inderdaad de pont voor het eerst
varen, nadat diezelfde week een aantal testvaarten werden
ingelast..
De projectleider van Rijkswaterstaat voor RTV NH.
Met op de achtergrond de onderzijde van de Hollandse
brug.
-
- We hebben niet echt de indruk dat Rijkswaterstaat er
de hoogste prioriteit aan heeft gegeven, terwijl dat wel
had gemoeten. Het belang voor de hele regio is kennelijk
nog steeds niet duidelijk.
-
-
- De Oostkant aan Flevoland zijde. De
aanlooproute van het vrachtverkeer is in de maak
(augustus 2007). Een deel van het Zilverstrand dient
daartoe (tijdelijk) te wijken.
De reserve ponten GVB van het IJ
- Deze moet voor vrachtwagens tot 12 meter gaan varen.
Verder ook voor wandelaars, fietsers en landbouwverkeer.
De opstelstrook vanuit Naarden was een simpele
aanlegenheid, die vanuit Almere Poort duurde wat langer,
mede door de nog doorlopende vakantieperiode.
- Door middel van mobiele informatieborden zal de
wachttijd voor de pont worden aangegeven. De
opstelstroken zijn lang genoeg, alleen het is de vraag of
de vervoerders niet alsnog gas geven en over de
Stichtsebrug zullen gaan rijden.
- Eras Wijkhuizen van Rijkswaterstaat denkt dat
de pont net op tijd klaar is (bedoeld de aanleg van de
toevoerroutes) om extra fileoverlast te voorkomen. Dat
zal in de praktijk niet lukken, ook niet met de bedragen
en opties die voor automobilisten worden geboden. De
overtocht gaat een kleine tien minuten duren. De pont
vaart van 06.00 uur tot 22.00 uur. Metingen
hebben uitgewezen dat er tussen de vijf- tot zesduizend
vrachtauto's de brug zouden willen passeren. Met de pont
zal dat maximaal 600 vrachtauto's zijn, er gaapt dus
nog een behoorlijk gat in capaciteit.
Rijkswaterstaat druk in de weer met de op- en afritten
voor de reserve pont.
Sluipverkeer
- Tijdens een controle (midden aug) werd in 4 uur tijd
vanaf het Naarderbos vier overtredingen met vrachtauto's
geconstateerd. Vrachtauto's die zo lang waren dat ze
duidelijk niet over de brug hadden mogen rijden.
Kennelijk is de politie niet in staat om alle
vrachtauto's ook werkelijk te weren die er niet meer
overheen mogen. Terwijl het toch voor de veiligheid is
van die zelfde vrachtwagen bestuurders.
-
4 juni 1969
- De Hollandse brug werd opgeleverd. De hoofdverbinding
tussen de randstad en de nieuwe polder was een feit. In
1984 - 1987 kwam daar de spoorbrug met het spoor naar
Almere en Lelystad bij. Voor een groeigemeente van de
eerste orde onvoldoende capaciteit, mede door de slechte
doorstroming en invoeging op de A1.
-
De aanleg van de spoorbrug, links de al in takt zijnde
Hollandse brug met toeschouwers. Gemeente Almere
Stadsarchief. ca. 1984.
Verzakking 20 aug. 2007
- Tijdens de werkzaamheden aan de brug is er een kleine
verzakking aan de zuidooskant van de brug ontstaan. De
oprijroute werd terstond geblokkeerd en lange files waren
het gevolg. Alleen al op deze ene dag wordt de schade
voor het bedrijfsleven op meer dan 1 miljoen Euro
geschat. Door het aanbrengen van de damwandplanken bleek
zand onder de oprit weggevloeid te zijn, waardoor de
verzakking kon plaats vinden.
-
-
- Almere Poort (eind augustus 2007),
de nieuwbouw is in volle gang. Over een aantal maanden
komen er elke dag weer nieuwe inwoners (en huisraad) bij,
die vrijwel allemaal vanuit de Randstad (lees Hollandse
brug) Flevoland zullen proberen te bereiken.
-
Kentekenregistratie
In de aanloop van de onderhoudswerkzaamheden vonden er
van 18 sept t/m 31 oktober 2006 kentenregistraties plaats om
te beoordelen wie er gebruik van maken. Veelvuldige
gebruikers hebben een brief van Rijkswaterstaat gekregen met
een enquette formulier. De onderhoudswerkzaamheden van 2006
en 2007 zijn echter uitgelopen op het stopzetten van het
grote verkeer per onmiddellijk 27 april 2007, met
uizondering van de bussen.
Automobilisten die de brug willen mijden kunnen 6 euro
per dag krijgen als ze omrijden (...?) of het openbaar
vervoer nemen. De beloning kan oplopen tot 660 Euro (niet
belastingvrij). De forenzen kunnen ook kiezen voor gratis
openbaar vervoer.
Aan de Oostkant bij Naarden worden werkzaamheden voor
de brug uitgevoerd. (aug. 2007).
September 2007: fietsers roeren zich
In de kranten verschijnen artikelen over de fietsersbond,
ze zijn het niet eens met Rijkswaterstaat dat fietsers op de
toch al smalle asfaltweg in Flevoland maar tussen de grote
opleggers door moeten manoevreren. Er is tot op heden geen
maatregel voor deze groep langzaamverkeer genomen. Er is
geen streep op de weg te bekennen, is trouwens te smal voor
een afbakening. Terwijl er naast het Zilverstrand een prima
pad loopt dat snel verhard had kunnen worden.
Op 8 september is er ook nog niets gedaan aan het
fietspad aan de Naardense kant. Dit pad ligt aan de West
zijde van de brug. Het ligt er, alleen het is hoogtijd om de
wildgroei rondom eens grondig aan te pakken, dit is
(afgezien van de locatie) niet geschikt om 's avonds te
fietsen. Er dient een ruime vlakke zone te worden gemaakt
aan beide zijden van het pad. En de slagboom en ongelukkige
opgang naar de weg in Naarden is eveneens nog niet ter hand
genomen. Zowel voor fietsers als bromfietsers een
gevaarlijke passage. Deze aanpassingen hadden parallel met
die van de vrachtauto's uitgevoerd kunnen worden.
In het weekend of ook door de weeks? wordt een klein deel
van het Zilverstrand, net dat deel bij de opstap naar de
pont, in beslag genomen door naaktlopers. Wellicht dat daar
ook een oplossing voor gezocht kan worden (de temperatuur
helpt tegen het najaar mee). Het langzame verkeer zit daar
op die plek zeker niet op te wachten. Ook tijdens de opening
van de pont op 15 september was het weer raak.
Na 10 uur 's avonds
Dit wordt moeilijk. De algemene stelregel is dat u een
taxi kunt bellen om deze later te kunnen declareren. Maar
laat ik mijn fiets dan? Er is nog geen antwoord van
Rijkswaterstaat men wil een enquette houden, maar ze kennen
de groep mensen niet die er dan gebruik van willen
maken.
15 september 2007 de pont vaart
fietsers moeten nog hun eigen weg
zoeken
Vanaf de westkant onder de Hollandse brug door zien we
aan de overkant de IJ-pont met een vrachtauto aan boord. Het
is de eerste dag nog voor iedereen wat onwenniig.
Vanaf Naarden komend met de fiets dien je de borden met
de fiets erop te volgen, alleen dat haalt niet veel uit, je
mist dan de afslag aan de oostkant en gaat via het 'normale'
fietspad aan de westkant naar de pont. Dit was de route die
uitgestippeld was door Rijkswaterstaat, te zien aan de
gloednieuwe fietspad borden langs de route. Alleen bij de
brug gekomen worden alle fietsers geblokkeerd.
Fieters dienen dus in tegenstelling tot eerdere
berichten aan de oostkant (Naardense kant) van de brug de
nieuw geasfalteerde weg (op 15 sept. nog zonder
fietsmakering) te nemen naar de pont. Er is daar inmiddels
verlichting aangebracht.
De bewegwijzering vanaf Almere Haven en Almere Stad voor
fieters is de eerste dag nog niet op orde. Wel zijn
er strepen op de weg in Flevoland voor fieters getrokken. De
hoge bergen zand werden eveneens verplaatst. De fietsers
moeten gelijk met de vrachtauto's gebruik van de aanvoerweg
gaan maken. 17 september zal de fietsersbond een
demonstratie organiseren om een en ander voor fietsers
veiliger te krijgen.
Aan de westkant van de Hollandse brug, vooraan de
IJmeer spoorbrug uit 1984. Deze werd op 30 mei 1987 in
gebruik genomen. De overige bruggen voor het spoor zijn van
1982. De Hollandse brug werd op 4 juni 1969 opgeleverd voor
het verkeer.
De Flevokant van de Hollandse brug op de eerste dag.
Verschillende fietsers wachten tot de pont hen komt
overzetten.
De pers was op de eerste dag goed vertegenwoordigd,
deze fotograaf maakt boven op het dak geklommen een prachtig
plaatje van de aankomst aan de Naardense zijde voor zijn
krant. Ook verschillende TV-ploegen maakten de nodige meters
film.
De chauffeur van deze vrachtwagen vertelde dat hij
liever geen 28 kilometer meer wilde omrijden, dit was toch
wel zo prettig en een leuke onderbreking. Verder zo luide
zijn commentaar: 'Het is gratis . . .'
SNEL . . .
Volgens Harry Dijksma, gedeputeerde toont het aan dat de
provincie in de infrastructuur te kwetsbaar is. Hij stuurde
een brandbrief naar Camiel Eurlings (verkeersminister) en de
Tweede Kamer.
"Als de sodemieter" zo schreef hij dient er een oplossing
te komen. De voorzitter van de K.v.K. Rob Nijhof heeft het
over: "onbegrijpelijk" en "onaanvaardbaar".
Wanneer worden ze in Den Haag eindelijk wakker en gaan
direct in de startblokken voor het maken van plannen voor
een nieuwe ontsluiting van Flevoland?
Er zijn al diverse plannen ingediend, alleen de knoop
(lees geld) is nog steeds niet doorgehakt. Na tientallen
jaren woningen bouwen zou het woord nu eindelijk eens zijn
vóór "DE INFRASTRUCTUUR".
vervolg
|