6. 

vervolg

 

In IJburg staat het water en het land in verbinding met elkaar. Via de fraaie Heeremabrug van de rondweg A10 komt u op het eerste Steigereiland, daarvandaan volgt u de IJburglaan, dwars over IJburg (Haven eiland) heen.

 

Vinex locaties hebben de laatste jaren niet zo'n beste naam gekregen, dankzij recente onderzoeken geheel ten onrechte. Architecten bekritiseren Vinex locaties vaak ten onrechte als snelle bouwsels met weinig oog voor ruimte, groen en infrastructuur. Eenvormigheid wordt ook wel eens naar voren gebracht. 

Vinex staat voor Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra. Een notitie van VROM uit al weer 1993.

Er werd toen aangedrongen op snelle en massale nieuwbouw in uitbreidingsgebieden. IJburg wordt vaak met Vinex locaties elders vergeleken en komt er dan altijd goed vanaf. Er is stedelijke bouw voor uitbreiding dichtbij Amsterdam. Een echte Vinex locatie is het dus niet!

IJburg heeft het goed gedaan in de bestuurlijke sfeer, het aansturen, het ondersteunen en het doorzetten.

En er waren legio obstakels al voor de bouw zou aanvangen. De meeste zijn glad gestreken, alleen de aanleg van de overige eilanden stagneerde nog. De Europese regelgeving liet de zaak stagneren. Het is te hopen dat ook deze hobbel met verfe wordt genomen om IJburg het gezicht te kunnen geven dat ze verdient.

 

 

IJburg vanuit de lucht vanaf de rondweg A10 gezien. Het zand is opgespoten.
Links boven de Heeremabrug.
 
 

De snelle tramverbinding was een van de eerste (goede) en snelle verbindingswegen met het centrum van Amsterdam.

Openbaar vervoer speelt op deze locatie een zeer belangrijke rol.

 

De doelloze weg en brug tussen IJburg en Overdiemen. Dit zou de aansluiting op de A1 of A6 moeten worden. Voorlopig staan er hekken voor (2007) en is er geen verkeer mogelijk. Medio 2016 is dit gebied geheel gewijzigd en is er via de brug een rechtstreekse verbinding met de A1 mogelijk. De verbinding met de Maxis en Muiden is echter door de Gemeente Diemen onmogelijk gemaakt.

Op de kaart was het een peulenschilletje, ook de aansluiting op de A6 is geen probleem, behalve dat er nog een invoegstrook en extra verkeer bij zou komen.

De brug is dan ook aangelegd met in het achterhoofd een dijkverbinding met Flevoland West (Pampus Haven). Maar ook daar stagneren de plannen niet maar wel de uitvoering.

IJburg een project dat terecht in de prijzen viel

Het Haveneiland met zicht op de kruising met de IJburglaan met tram.
Klik voor vergroting.
 
 
Vanuit de Diemerparklaan met zicht op de Mattenbiesstraat in IJburg Amsterdam. Klik voor vergroting.
 
 
 
In rood aangegeven nog te bouwen eilanden om het plan af te maken. Rechts onder het natuurgebied (schiereiland) aansluitend op de energiecentrale Diemen. Klik voor vergroting.
 
 
 
Rechts onder de energiecentrale Diemen met het natuureiland (vijfhoek eiland). Links daarvan de reeds aangelegde brug en vierbaansweg, die op het einde geen aansluiting met de A1 heeft gekregen. Deze is al enkele jaren geblokkeerd voor verkeer omdat de aansluiting nog steeds niet aangedurfd wordt. Door de weeks kunnen de bouwvakkers er gebruik van maken voor het woon- werkverkeer.
 
Een stukje historie is ook nog in beeld: de Diemerzeedijk. Vroeger stond het IJsselmeer in directe verbinding met de zee en beukte de zee tegen de dijk, die met palen was versterkt. Het ging herhaalde malen mis en het gebied werd overstroomd. Niet op de foto zichtbaar (links) is Diemen gelegen dat op een veengrond is gebouwd die bij het ontwateren nog steeds aan het dalen is.

vervolg

 

© Alfazet, Huizen, Nederland