7. 

vervolg

 

Vlot van Schiphol naar Lelystad of Groningen?

 

 

hoofdmenu

 

 

 

De Zuiderzeelijn in het slop?

 

 

 

 

 

Een nieuw te bouwen (extra) brug naar Flevoland kan uitkomst bieden, maar ook de bestaande railverbinding, die nu bij Lelystad moet omdraaien kan worden doorgetrokken richting Noord Oost Polder, Emmeloord en Lemmer om vervolgens bij Heerenveen aan te sluiten. (medio 2008)
 
De Amsterdam Groningen route (de Zuiderzeelijn) zou ideaal zijn voor het noorden, de Flevoland, de Noord Oost polder en de randstad.
Sinds 1998 wordt de Zuiderzeelijn bestudeerd en er zijn allerlei redenen naar voren gebracht over het nut en de kosten van een dergelijke lijn.
 
In april 2006 werd de Structuurvisie Zuiderzeelijn uitgebracht. Het kabinet heeft toen deze lijn laten vallen en alternatieve projecten de voorrang verleend. Alleen wat is daar van geworden? De alternatieve oplossingen lijken ondergestoft te raken. In 2007 wordt wederom opdracht gegeven voor het uitvoeren van een studie, zijn we dan nog niet uitgestudeerd?
 
Een goedkopere variant was bedacht met aansluiting Lelystad - Kampen, maar de Noord Oostpolder en Friesland cq. Groningen hebben veel duidelijk minder rendement mee.
 
 
 
 
 
Bijgaand de spoorkaart uit 2002 door Rail opgesteld. Duidelijk blijkt dat Lelystad nooit het eindpunt van de spoorverbinding kan zijn. Aansluiting bij Kampen oostelijk, maar belangrijker is de verbinding door de Noord Oostpolder met aansluiting op Heerenveen en Groningen.
Klik voor vergroting.

vervolg

© Alfazet, Huizen, Nederland