vervolg
Vlot van Schiphol naar Lelystad of Groningen?
hoofdmenu
De Zuiderzeelijn in het slop?
|
- Een nieuw te bouwen (extra) brug naar Flevoland kan
uitkomst bieden, maar ook de bestaande railverbinding,
die nu bij Lelystad moet omdraaien kan worden
doorgetrokken richting Noord Oost Polder, Emmeloord en
Lemmer om vervolgens bij Heerenveen aan te sluiten.
(medio 2008)
-
- De Amsterdam Groningen route (de Zuiderzeelijn) zou
ideaal zijn voor het noorden, de Flevoland, de Noord Oost
polder en de randstad.
- Sinds 1998 wordt de Zuiderzeelijn bestudeerd
en er zijn allerlei redenen naar voren gebracht over het
nut en de kosten van een dergelijke lijn.
-
- In april 2006 werd de Structuurvisie
Zuiderzeelijn uitgebracht. Het kabinet heeft toen
deze lijn laten vallen en alternatieve projecten de
voorrang verleend. Alleen wat is daar van geworden? De
alternatieve oplossingen lijken ondergestoft te raken. In
2007 wordt wederom opdracht gegeven voor het uitvoeren
van een studie, zijn we dan nog niet uitgestudeerd?
-
- Een goedkopere variant was bedacht met aansluiting
Lelystad - Kampen, maar de Noord Oostpolder en Friesland
cq. Groningen hebben veel duidelijk minder rendement
mee.
-
-
-
-
-
- Bijgaand de spoorkaart uit 2002 door Rail opgesteld.
Duidelijk blijkt dat Lelystad nooit het eindpunt van de
spoorverbinding kan zijn. Aansluiting bij Kampen
oostelijk, maar belangrijker is de verbinding door de
Noord Oostpolder met aansluiting op Heerenveen en
Groningen.
- Klik voor
vergroting.
vervolg
|