Even ten zuiden van Uitdam aan de
Uitdammerdijk zou volgens het Rijk een aansluiting op
Waterland kunnen komen. Dwars door het natuurgebied zal een
aansluiting op de A10 (autoverkeer) of als voor een
trein/rail verbinding wordt gekozen met Amsterdam Noord
gemaakt moeten worden.
Met de verrekijker vanaf Pampus Haven
(Flevoland) kan de haven van Uitdam worden gezien, ook het
kleine windmolenpark ten noorden is zelfs met het blote oog
waar te nemen.
De aansluiting op Noord Holland,
ingetekend in het voorstel van het rijk.
IJmeerdijk met zicht op de torenflats
bij het Almere Zand. Rechts Muiderberg.
IJburg, de noodzakelijke nieuwe
eilanden zullen er (moeten) komen.
Op de Houtribdijk. Een tweebaans weg
met te weinig capaciteit.
|
Huizinga presenteert nieuwe visie
IJsselmeergebied
- bron: Verkeer en
Waterstaat.
- Nieuwsbericht |
27-04-2007
-
- Meer samenhang in de ontwikkelingen rond het
IJsselmeergebied. Dat beoogt staatssecretaris Tineke
Huizinga van Verkeer en Waterstaat met de visie
'Een ander IJsselmeergebied'. De verslechterde
ecologische toestand, de klimaatverandering en de druk op
de ruimte en bereikbaarheid in het gebied vragen om een
integrale aanpak en nieuw beleid. In het rapport wordt
een mogelijke oplossing geschetst waarbij het gebied
verdeeld wordt in compartimenten met verschillende
waterpeilen. Staatssecretaris Huizinga ziet deze visie
als startpunt op weg naar nieuw beleid dat zij samen met
de ministeries van VROM en LNV wil opstellen.
-
-
- ''Het rapport biedt veel
ruimte voor allerlei ontwikkelingen op het gebied van
natuur, woningbouw en mobiliteit''.
-
- Een groep medewerkers van de ministeries van Verkeer
en Waterstaat, LNV en VROM hebben de opdracht gekregen om
op een creatieve manier te kijken naar alle mogelijkheden
voor het IJsselmeergebied. Hieruit is een visie opgesteld
over de toekomst van het gebied. Staatssecretaris
Huizinga heeft deze visie vandaag aangeboden aan
regionale bestuurders van provincies, waterschappen en
gemeenten rondom het IJsselmeergebied. De bestuurders
reageerden positief en zijn blij dat de staatssecretaris
de regie neemt en zo snel mogelijk aan de slag wil
gaan.
- In het adviesrapport wordt in de toekomst het beleid
rond het IJsselmeer gericht op drie pijlers; de
waterveiligheid, de ecologie en de zoetwatervoorziening.
Verder wordt in het rapport geadviseerd het
IJsselmeergebied op te delen in compartimenten.
-
- Het voorstel is om het compartiment boven de
Houtribdijk een hoog waterpeil te geven, waardoor de
zoetwatervoorziening voor de regio's rond het IJsselmeer
veilig wordt gesteld. Het compartiment onder de
Houtribdijk (Markermeer) krijgt een flexibel
waterpeil om het gebied een nieuwe ecologische impuls te
geven. Ook zijn er mogelijkheden in het IJmeer een derde
compartiment te creëren dat bijvoorbeeld ingevuld
kan worden met innovatieve woningbouw en recreatie. Het
instellen van een derde compartiment is niet noodzakelijk
voor de veiligheid.
-
-
- Het advies vormt het startpunt van de discussie
over de toekomst van het IJsselmeergebied.
Binnenkort start een consultatieronde waarin gesproken
wordt met bestuurders van gemeenten, provincies,
waterschappen en maatschappelijke organisaties.
-
- Deze zomer komt staatssecretaris Huizinga met een
plan van aanpak voor het ontwikkelen van een nieuw
beleidskader voor een toekomst gerichte aanpak van het
IJsselmeergebied. Het is vervolgens aan de regio's om
zelf plannen te ontwikkelen voor het gebied.
-
- Inmiddels is de zomer voorbij en heeft ze een nieuwe
stuurgroep Deltawerken 2 geïnstalleerd. Zo komen we
van de ene groep in de andere, maar het werk wordt nog
steeds niet uitgevoerd.
Vervolg
|