De Oranje sluizen, de verbinding tussen
het buiten IJ en het IJ. In de toekomst een open
waterweg?
Aansluiting dijk met (overdekte?)
tunnelfundering, Waterland.
De aansluiting op Noord Holland,
ingetekend in het voorstel van het rijk.
Foto van Charlie Yoon, twee windmolens op
het hoekpunt, (dijk naar Marken).
Even ten zuiden van Uitdam aan de
Uitdammerdijk zou volgens het Rijk een aansluiting op
Waterland kunnen komen. Dwars door het natuurgebied zal een
aansluiting op de A10 (autoverkeer) of als voor een
trein/rail verbinding wordt gekozen met Amsterdam Noord
gemaakt moeten worden.
Met de verrekijker vanaf Pampus Haven
(Flevoland) kan de haven van Uitdam worden gezien, ook het
kleine windmolenpark ten noorden (bij Marken) is zelfs met
het blote oog waar te nemen.
Aanleg van Almere Pampus, nabij de
westpunt van Flevoland in het IJmeer.
|
-
-
- De Houtribsluizen bij Enkhuizen vormen de
scheiding (waterhoogten en waterbeheer) tussen het
noorderlijk- en het zuiderlijke deel. van het
IJsselmeer.
-
- In het onderhandelbare voorstel van het rijk wordt
tussen Pampus Haven (West Flevoland - Almere Stad)
en Waterland Noord Holland een vaste dijk
aangelegd met sluizen.
-
- Daarmee wordt het waterbeheer beter
beheersbaar en de verbinding voor de beroepsvaart en
recreatie (watersport) een stuk sneller om van het IJmeer
op het IJ te komen. De Oranje sluizen kunnen dan
gewoon open blijven staan!
-
-
-
Twee sluizen zouden er in de nieuw aan te
leggen dijk moeten komen, één aan de
Waterland kant en één op de doorgaande
verbinding voor o.m. de beroepsvaart nabij Pampus Haven /
stad.
-
- Een snelle bootverbinding (draagvleugelboot)
tussen Almere Stad en Centraal station Amsterdam wordt
mogelijk en bijzonder aantrekkelijk. (woon/werk verkeer,
OV, recreatie en toeristen)
-
- De hele regio zal hier profijt van ondervinden.
Flevoland zal mede door deze mogelijkheid aan
trekpleister voor toeristen worden die Nederland slechts
enkele dagen bezoeken. Daarmee op het lijstje komende van
De Keukenhof, Marken en Volendam en Amsterdam.
-
- Veiligheid: ook de veiligingheid (opvangen van
de gevolgen van waterspiegel stijging) zal daarmee
gediend zijn. Een extra pakket aan extra sluizen bij de
nieuwe waterstad Almere Pampus kan dan komen te
vervallen. De nieuw te bouwen eilanden kunnen met een
aflsuitende dijk adequaat worden beschermd. En dat brengt
een aanzienlijke kostenverlichting met zich mee. Ook het
achterliggende gebied IJmeer, Gooimeer en Eemmeer en de
aanliggende gemeenten worden zo beter beschermd.
-
- Watersport zal eveneens baat hebben bij extra
havens, recreatie en veiligheid en het te doorkruizen
gebied (zeilschepen) zal door deze keuze groter worden
(minder versnipperd dan bij andere plannen).
-
- De mogelijkheid wordt geopend voor kleinere
(recreatie) schepen om dit gebied te kunnen bevaren.
-
-
- Zeedijk richting Uitdam,
Waterland. Rechts het vroegere
IJsselmeer.
-
- Nadeel? Het
kwetsbare gebied Waterland Noord Holland zal moeten
worden doorkruist. Voorstel is om dat op een dijk met
onderdoorgangen te maken, maar als de grond het toelaat
zou een verdieping van enkele meters onder het maaiveld
de voorkeur verdienen. De kans is echter dat de
gesteldheid van de grond dat niet toelaat en te veel
extra kosten moeten worden gemaakt.
-
- De hamvraag is a) welk verkeer er over de dijk wordt
gepland b) hoe de aansluiting bij de verkeersaders in
Noord Holland zal worden.
-
- Natuur: de natuur zal worden gecompenseerd
door de aanleg van verschillende natuurgebieden
(eilanden) boven en in de buurt van Almere Pampus. Dit
vormt dan direct een fraaie aansluiting met de al
bestaande natuurgebieden de Lepelaarsplassen en de
Oostvaardersplassen in Flevoland en met Waterland
Uitdam.
-
- Achteraf bleek het hele feest een luchtballonnetje
vanuit Den Haag te zijn geweest.
-
-
Vervolg
|