LUCHTVAART ROUTE CASTRICUM

 

Waneer komen de vliegtuigen regelmatig boven Castricum?

Meestal bij windrichting uit het zuiden, waarbij kan worden geland op de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Deze twee banen lopen parallel aan elkaar en wijzen beiden naar het zuiden.

De te vliegen route wordt door de verkeersleider op Schiphol per radio aan de vlieger doorgegeven.
Door de vliegtuigen langer naar het noorden te laten vliegen kunnen ze de vliegtuigen precies achter elkaar krijgen als het druk is.

Al het vliegverkeer vanuit Londen en Engeland, vanuit de VS en IJsland en soms ook uit Scandinavië komen over de Noordzee binnen. Vervolgens worden ze een voor een door de verkeersleiding op Schiphol naar de landingsbaan geleid. Dat gebeurt door ze naar de Noordzeekust te laten vliegen vanaf een waypoint op de Noordzee. Vanaf de kust krijgen ze opdracht om omhoog langs de kustlijn te vliegen. Op het juiste moment mogen ze rechtsom en wederom krijgen ze opdracht om nogmaals rechtsom te gaan. Een en ander is geheel in handen van de verkeersleider, die de vlieger per radio contact meedeelt wat hij moet doen.

Komen er veel vliegtuigen tegelijk (als het druk is) dan moeten ze een voor een 'achter elkaar' worden gezet. En dat gebeurt op een wel zeer handige manier.

Als het druk is moeten ze meer richting Den Helder vliegen (omhoog) naar het noorden alvorens ze opdracht krijgen om naar rechts af te buigen. Als je in de duinen fietst dan kun je overal richting Egmond en Bergen zien dat er vliegtuigen overkomen het land op. Door op het juiste moment de opdracht om naar rechts af te buigen aan te geven worden ze in de goede volgorde achter elkaar gezet. Dus bij veel drukte komen ze hoger (vliegen langer) langs de kust, bij weinig verkeer kan het voorkomen dat ze al bij IJmuiden Velzen mogen afbuigen naar rechts. Castricum zit wat dat betreft ongeveer in het midden, waardoor met ruim uitzicht op de lucht vaak vliegtuigen redelijk laag overkomen.

Meestal mogen ze dan doorvliegen tot de hoogte van ongeveer het Uitgeestermeer of Alkmaarder meer. Dan moeten ze nogmaals naar rechts om precies bij de Polderbaan uit te komen.

Maar er komen ook vliegtuigen vanuit het oosten, die bij drukte (en de juiste windrichting) op de Zwanenburg baan landen. Deze van het oosten komende vliegtuigen buigen dan voor het Alkmaarder meer naar links om precies parallel langs de andere route naar het zuiden te vliegen.

Deze methode van vliegtuigen achter elkaar plaatsen wordt overal op de wereld toegepast om zowel de juiste hoogte te krijgen, maar belangrijker dat de vliegtuigen ook allemaal achter elkaar met een tussenruimte van ca. 1 à 1,5 minuut kunnen landen.

Een vliegtuig mag pas landen, als de landingsbaan door het vorige vliegtuig is verlaten. De verkeersleiding bij de Polderbaan heeft daar een extra tweede controle toren voor om dat met eigen ogen goed te kunnen controleren. Het landende vliegtuig krijgt via de radio op het laatste moment te horen dat het accoord is om te landen.

Of, en dat gebeurt een enkele keer, dat de baan niet vrij is en dat het vliegtuig moet optrekken en tegelijk naar rechts moet afbuigen, om een nieuwe landings manoevre in te kunnen zetten. Deze moet dan weer 'aanschuiven' bij de bestaande 'rij' vliegtuigen die er op dat moment is.

Voorbeeld van de route van EasyJet vanuit Bristol Engeland naar de Polderbaan. De gestippelde lijn geeft aan wat de route zou kunnen zijn. De werkelijke route wordt door de verkeersleider bepaald. En deze controleert het vliegtuig via radar of deze ook inderdaad doet wat er gevraagd werd.

Een ombuiging even ten noorden van Castricum van de KLM uit Brussel. En vlak voor het Uitgeestermeer wederom een slag naar rechts.

terug naar de vorige pagina


omhoog